Al 35 jaar de marktleider in de Randstad

  085-0491583   Laan der Continenten 182, 2404 WE Alphen aan den Rijn

Dronefoto genomen vanaf de bovenkant van een gebouw met een overvloed aan zonnepanelen op het dak.

“…. en ik heb ook nog 52 zonnepanelen op het dak!”

Recent waren wij betrokken bij een taxatie van een kantoorpand. Het was gebouwd in 2001 en maakte onderdeel uit van een bedrijfsverzamelgebouw. De totale oppervlakte van het pand bedroeg circa 280 m˛ VVO (verhuurbaar vloeroppervlak), verdeeld over de begane grond en eerste verdieping, en was geheel in gebruik als kantoor.

Vanwege de aard van het gebruik, namelijk ‘kantoor’, is er sprake van een labelplicht. Een kantoorgebouw moet minimaal energielabel C hebben. Deze labelplicht is per 1 januari 2023 van kracht geworden en is als verplichting opgenomen in het Bouwbesluit 2012. Gemeenten en omgevingsdiensten treden vanaf deze datum handhavend op.

De ondernemer had fors geďnvesteerd in energiebesparende maatregelen waaronder het aanbrengen van LED-verlichting in de kantoren en op het parkeerterrein had hij twee laadpalen laten plaatsen. Bovendien had hij maar liefst 52 zonnepanelen op het dak aangebracht. De ondernemer had deze maatregelen in de eerste plaats getroffen om de energiekosten te verlagen. Hij had dit gedaan nog vóór de sterk stijgende energieprijzen in 2022 als gevolg van de oorlog in Oekraďne.

Cliënt had er echter nog niet aan gedacht een energielabel voor zijn gebouw te laten vaststellen terwijl het gebouw op basis van de bovenstaande maatregelen naar alle waarschijnlijkheid met een energielabel A of beter zou worden ‘gelabeld’. Een snelle check op www.ep-online.nl bevestigde het ontbreken van een geregistreerd energielabel. 

Tijdens de inspectie van het pand vertelde de ondernemer tevens dat hij van plan was zijn bedrijf te staken om vervolgens het pand te gaan verhuren. Nog een extra reden om het energielabel door een erkende energieadviseur te laten vaststellen, want ook bij verhuur van een kantoor is minimaal energielabel C verplicht.

Om de ‘meerwaarde’ van de zonnepanelen in de taxatie te kunnen meenemen vragen wij bij cliënt om de volgende info:

– aantal zonnepanelen en jaar van plaatsen;

– wel/niet de aanwezigheid van een SDE-subsidie (Stimulering Duurzame Energieproductie);

– investeringsbedrag;

– aanwezigheid Scope 12 keuring (keuring ter beperking risico op brand);

– (verwachte) opwekking stroom panelen in kWh (kilowattuur).

Meer weten over de waardering van zonnepanelen in taxaties? Bel 085-0491583 of mail naar taxaties@basis.nl Wij adviseren u graag.

Deel dit artikel​

Wellicht ook interessant​

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Vul het formulier in

Bel mij terug

Laat uw telefoonnummer achter en ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Of bel ons kantoor

085-0491583

Vul het formulier in

Bel mij terug

Laat uw telefoonnummer achter en ons team neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Of bel ons kantoor

085-0491583